استفاده از گابا برای درمان دیابت نوع1 پس از پیوند سلولهای بتا

26 نوامبر 2014- ماده ی شیمیایی گابا یا gamma- amino butyric acid  می تواند سبب درمان یا حتی معکوس نمودن دیابت نوع1 پس از پیوند سلولهای بتای انسانی به موش ها شود.

GABAچیست؟

گابا یک نوع اسیدآمینه است که توسط سلولهای بتایی که انسولین را ساخته و ترشح می کنند تولید می شود.قبل از این دانشمندان متوجه شده بودند که این ماده در جلوگیری یا معکوس نمودن دیابت نوع1 در موش ها موثر است.

در شماره ی ماه دسامبر مجله ی Diabetes  مقاله ای منتشر خواهد شد که نشان می دهد GABA  همین اثرات را هنگامیکه سلولهای پانکراس انسان به موشها تزریق می شود، دارد.

GABAبه عنوان یک انتقال دهنده ی عصبی کلیدی در مغز شناخته شده است، نقش GABA  در پانکراس تا قبل از مقاله ای که دکتر Prad homeو دکتر Wang  در سال 2011 منتشر کردند مشخص نشده بود، آنها دریافتند GABA  سبب بهبود میزان بقا سلولهای پانکراس پس از پیوند سلولها به موش های مبتلا به دیابت نوع1 (که در آنها سیستم ایمنی موجب تخریب سلولهای بتا شده است) می شود.

یافته های کارآزمایی های بالینی درانسان

محققان بر این باورند که این یافته ها به طور خاص با پیوند پانکراس مرتبط است اما گابا و درمانهای مرتبط با آن باید در کارآزمایی های کلینیکی بروی انسان آزمایش شود زیرا همیشه نتایج تحقیق در موش با نتایج انسانی مشابه نیستند و این کار احتمالاٌ سالها به طول خواهد انجامید.

منبع : www.diabetes.co.uk